Vaatteita ja kenkiä ostetaan netistä yhä enemmän

Suomalaiset ovat löytäneet netin vaatekaupat. Vaatteiden ja kenkien nettikauppa kasvaa tasaisesti vaikka kokonaisuudessaan ostaminen on tyypillistä taantumassa pihistelyä.

Verkkokauppa nappaa yhä useamman euron suomalaisesta kulutuksesta, selviää Klarnan uusimmasta raportista, sillä sen osuus kokonaiskulutuksesta kasvaa koko ajan. Vaikka kulutus muuten olisi taantumassa hiljennyt, nettikauppalla porskuttaa hyvin.

Varsinkin urheilu- ja vaatekaupalla, lastenhoitotarvikkeilla sekä elektroniikalla, joiden myynti kasvoi Suomessa selvästi tämän vuoden alkupuoliskolla. Varsinkin elektroniikkaa ostettiin nyt netistä selvästi aiempaa enemmän.

Naiset aktiivisempia shoppailijoita

kiinnostava-deittiprofiili-6-vinkkia-deittisivustoja

Ei ole mikään yllätys, että tilastoissa naiset esiintyvät aktiivisimpina shoppailijoina, sillä niinkän se on ollut kivijalkashoppailussakin. Naiset ostavat kengistä, vaatteista ja urheiluvaatteista jopa 70 prosenttia. Toki miesten osuus tässä on koko ajan kasvamassa, samaan aikaan kuin vaatteiden ja kenkien tilaaminen netistä ylipäätään yleistyy.

Vaate- ja kenkäkauppoja selaillaan nyt mobiililaitteilla yhä useammmin. Mobiililla ostaminen on yleistynyt sitä mukaa, kun kaupat ovat hioneet kauppapohjiaan sopiviksi mobiililaitteisiin. Tätä nykyän vaateshoppailu on äärimmäisen helppoa vaikka sängystä käsin, sillä edes pankkitunnuksia ei tarvitse nousta kaivamaan laatikosta kun käyttää PayPal tunnuksiaan.

Vanhukset löytäneet verkkokaupan

Klarnan tilastoista selviää, että yksi uusi ja yllättävä asiakasryhmä on löytänyt verkkokaupan: yli 80-vuotiaat vanhukset. Nämä shoppailevat jopa enemmän kuin kymmenen vuotta nuoremmat. Vanhukset shoppailevat netistä enimmäkseen viihdettä, kuten lehtiä, kirjoja sekä aikuisviihdettä. Erotiikka siis kiinnostaa ihmisiä myös elämän ehtoopuolella!

Aiemmin viihteen osuus koko verkkokaupasta oli noin 35 % mutta sittemmin sen osuus on laskenut 30%. Viihde on edelleen suosituin tuoteryhmä nettiostoksissa.

Suomalaiset vaativat verkkokaupalta enemmän

Suomalaiset ovat vähitellen oppimassa vaativiksi verkko-ostajiksi. Siinä missä aiemmin riitti parin viikon toimitusaika, nyt vaaditaan jo pakettia perille muutamassa päivässä. Verkkokaupat ovatkin vastanneet kysyntään nopeista toimituksista, samoin kuin posti on laajentanut palveluitaan verkkokaupoille. Suomalaiset osaavat nykyään vaatia myös palveluita, sillä esimerkiksi online chatin oletetaan olevan käytössä verkkokaupoissa.

Katso uutinen verkkokaupasta täältä.

Leave a comment

Your comment