Suosituimmat vaatekaupat

Suosituimmat vaatekaupat netissä

Suosituimmat vaatekaupat netissä

Voicen Muotikyselyssä vuonna 2012 kysyttiin suomalaisnaisten kokemuksia vaatekaupoista. Ylivoimaiseksi suosikiksi nousi ruotsalainen muodin jätti H&M. Sen myymälät ja verkkokauppa ovat sekä nuorison että hieman vanhempienkin naisten suosiossa. H&M jatkaa menestystään, sillä uusia liikkeitä avataan jatkuvasti eri puolille Suomea. Suurimmalla osalla on ainoastaan hyviä kokemuksia H&M:stä. Sekä verkkokaupan että myymälöiden suosion selittänee edullinen hintataso ja hintaan nähden laadukkaat tuotteet. Myös muiden hyvät kokemukset tekevät varmasti osansa. Top 10 -listalta löytyy H&M:n jälkeen muun muassa Seppälä, Only ja Lindex 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä. 25–44-vuotiaiden listalle nousivat muun muassa Seppälä, Kappahl ja Stockmann – H&M:n ollessa suosikkina totta kai. Tällaisten vaateketjujen, kuten H&M:n, Seppälän ja Lindexin, suosiota voi osaltaan selittää myös se, että nämä ketjut ovat isoja, ja niillä on enemmän rahaa käytettävänään markkinointiin kuin pienemmillä tai vasta-aloittelevilla liikkeillä.

Suosituimmat vaatekaupat vaihtelevat hieman ikäryhmästä riippuen

25–44-vuotiaiden suosiossa ovat hieman klassisemmat vaatekaupat, kuten Stockmann. Stockmannia taas ei nuorison listalla näy. Tämä johtuu kokemuksien mukaan siitä, että nuoret haluavat pillifarkkuja ja näyttäviä printtipaitoja, joita ei hieman kalliimmissa vaatekaupoissa myydä. Vanhemman väen makuun sopivat paremmin työelämässä käytettävät neutraalin väriset vaatteet, suorat housut, jakut ja peruspaidat. Vanhemmilla on myös enemmän rahaa käytettävänään kuin nuorisolla. Osa vaatekaupoista markkinoikin itseään suoraan tietylle ikäryhmälle. Monesti tietyille ikäryhmille suunnatut vaatekaupat myyvät samantyylisiä vaatteita ja joskus jopa täysin samoja merkkejä. Usein samojen merkkien tuotteiden hinnoissakaan ei juuri ole eroa, joten ihmiset tekevät ostoksensa siellä, missä ovat tottuneet ne tekemään. Myös omat aikaisemmat kokemukset vaikuttavat suuresti –
samoin kuin tuttavien suositukset.

Suositun vaatekaupan ominaisuudet

Kokemusten mukaan suositun vaatekaupan täytyy olla hyvä hinta-laatu-tasoltaan. Vaatekauppa on suosittu, mikäli hinta on jokaisen kukkarolle sopiva. Silloin kauppa tavoittaa suurimman ryhmän kuluttajia, jolla on rajoitettu budjetti vaateostoksilla. Stockmann on tunnettu laatumerkeistään ja kalliimmista hinnoistaan, mutta silti silläkin on asiakaskuntansa. Tämä voi johtua siitä, että Stockmannilla myydään muutakin kuin vaatteita ja kun tavaratalossa pistäydytään muilla asioilla, mukaan voi tarttua vaatteitakin. Stockmann ei kuitenkaan noussut 18–24-vuotiaiden listalle, minkä todennäköisesti selittää se, että sen tarjoamat vaatteet eivät hintaluokaltaan sovi pienemmälle budjetille. Suurin osa 18–24-vuotiaista on nimittäin opiskelijoita.

Suosituimmat vaatekaupat ovat niitä, joissa monet hyvät ominaisuudet yhdistyvät. Toki jokaisella on omat mieltymyksensä, ja usein omat suosikit löytyvät vaatekauppoja kiertelemällä. Vaatekauppoja on sekä ketjumyymälöitä että yksittäisiä pienempiä liikkeitä. Ketjumyymälöitä moititaan monesti kasvottomiksi liikkeiksi, joiden vaatteissa ei ole mitään yksilöllisyyttä. Niiden tarjonta mukailee usein juuri senhetkistä muotia. Yksittäisistä myymälöistä voidaan löytää ainoastaan yhden suunnittelijan valmistamia vaatteita, joita on vain yksi kappale maailmassa tai vaihtoehtoisesti muualta maailmasta tuotuja vaatekappaleita, joita ei myöskään ole esillä joka liikkeessä. Sekä isojen ketjujen myymälöillä että yksittäisillä putiikeilla on omat asiakaskuntansa, ja nämä liikkeet harvoin kilpailevat keskenään, sillä tarjonta on niin erilaista. Yksittäiset putiikit sijoittuvat enemmän suuriin kaupunkeihin, kun taas isoja myymälöitä on eri puolilla Suomea aina Lappia ja pieniä kyliä myöten.

Suosituimmat vaatekaupat lyhyesti

  • H&M:n myymälät ja verkkokauppa ovat asiakkaiden suosiossa, ja ne onkin äänestetty parhaimmiksi kaupoiksi.
  • Nuoremman ja vanhemman ikäryhmän suosikkikaupoissa on hieman eroja.
  • Nuoriso suosii räväkämmän tyylisiä vaatteita, ja vanhemmat kaipaavat klassisempaa tyyliä.
  • Hyvän vaatekaupan ominaisuuksia ovat muun muassa edullisuus, laadukkuus, laaja valikoima ja jo ennestään tuttu yritys.
  • Vaatekaupoista voidaan erottaa isojen ketjujen myymälät ja yksittäiset pienet putiikit, joiden valikoimat eroavat huimasti toisistaan.
  • Isot ketjut käyttävät paljon rahaa tuotteidensa mainostamiseen niin televisiossa kuin lehdissäkin, mikä lisää ihmisten tietoisuutta.

Leave a comment

Your comment